شوتینگ زباله چیست؟

به کانالی که دارای دریچه در بالای ساختمان‌های بلند جهت دریافت زباله و دریچه دیگری در پایین برای خروج زباله می‌باشد، شوتینگ می‌گویند.

شوتینگ در تمامی طبقات دارای دریچه‌هایی برای دفع زباله است. زمانیکه زباله از طریق کانال به سمت مخزن هدایت شود عملیات فشرده‌سازی توسط سیستم صورت می‌پذیرد.

دریچه و کانال اصلی شوت زباله؛ کانال تقسیم‌کننده یا سه‌راهی،سرعت‌گیر، سیستم شستشو و تهویه؛عایق صوتی، دریچه انتهایی و مخزن زباله شوتینگ خارجی از اجزای سیستم شوتینگ می‌باشند.

شوتینگ خارجی :

پس از پایان ساخت بنا، به دلیل اینکه جای مشخصی در ابتدا برای آن داخل ساختمان در نطر گرفته نشده است از شوتینگ خارجی بهره می‌گیرند.

شوتینگ داخلی :

در این نوع شوتینگ کانال اصلی کاملا داخل ساختمان قرار دارد و لازم است در زمان ساخت ساختمان جایی برای قرارگیری تجهیزات و قطعات شوتینگ در نظر گرفته شود.

شوتینگ با سطل زباله:

این شوتینگ‌ها کانال و مخازنی ساده جهت دفع زباله دارند. تجهیزاتی برای فشرده‌سازی و تفکیک ندارند اما امکان تهویه و شستشو را دارا هستند.

شوتینگ با جدا کننده زباله :

با استفاده از دریچه، کانال و مخازن مجزا زباله‌های تر و خشک در این شوتینگ به منظور بازیافت جداسازی می‌گردد.

شوتینگ با کامپکتور :

هکامپکتور از تجهیزات اضافه شده به سیستم شوتینگ است که قابلیت فشرده‌سازی و کاهش حجم زباله‌ها را به صورت مکانیکی فراهم کرده است. همچنین شیرابه زباله‌ها را نیز جدا و به سیستم فاضلاب وارد می‌کند.

مزایا و معایب شوتینگ زباله در ساختمان‌ها :

دفع زباله در مجتمع‌های مسکونی و بلند مرتبه موجب مشکلاتی نظیر سختی رفت و آمد، آلودگی ساختمان و نشت شیرآبه زباله برای ساکنین آن شده است. سیستم شوتینگ در چنین ساختمان‌هایی باعث ایجاد رفاه و آسایش ساکنین و کاهش تردد آن‌ها، حذف حشرات موذی، حفظ پاکیزگی و صرفه‌جویی در هزینه‌های برق و آسانسور می‌شود.

آلودگی صوتی و ورود بوی نامطبوع به فضای داخلی ساختمان از جمله معایب سیستم‌های شوتینگ قدیمی است.

جنس ورق به‌کار رفته جهت تولید و ویژگی‌هایی نظیر جداسازی زباله‌های تر و خشک و فشرده‌ساز از عوامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی شوتینگ است.

شرکت آذین تهویه پارسیان شوتینگ‌ها را از جنس ورق‌های مختلف بنا به درخواست مشتری در پروژه‌های گوناگون تولید و اجرا می‌کند.