کانال گرد و کانال چهارگوش

از مهم‌ترین اجزای اصلی کولر و سیستم سرمایشی، کانال کولر است.

سیستم‌های انتقال هوا به کانال‌هایی جهت جابجایی هوا نیاز دارند. این قطعات سایز، جنس و شکل‌بندی مختلفی دارند که در این مقاله به معرفی آنها میپردازیم. برای شناخت این محصول همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

یکی از بخش‌های مهم در هر سازه و ساختمانی کانال‌کشی است. این مسیله به قدری حایز اهمیت است که در صورت کانال‌کشی نامناسب و غیر استاندارد؛ متحمل هزینه اضافی جهت تخریب و کانال‌کشی مجدد خواهید داشت. به همین جهت بهتر است با افراد متخصص در این زمینه برای خرید و نصب همکاری کنید.

ویژگی‌های کانال کولر

کانال کولر به کانالی گفته می‌شود که برای انتقال هوا در بسیاری از سیستم‌های تهویه، سیستم‌های گرمایش و خنک‌کننده به کار می‌رود. این کانال در دو نوع چهارگوش و گرد طراحی و تولید می‌شود.

ساخت کانال‌ها از ورق گالوانیزه و آلومینیوم صورت می‌گیرد. دلیل استفاده از این ورق‌ها به جهت مقاومت آن‌ها در برابر شرایط جوی و فشار است.

همچنین برای بازدهی بالاتر کولر، از پنل‌های پلاستیک و عایق شده بهره می‌گیرند.

از دیگر ویژگی‌های مهم کانال کولر اندازه آن است که بسته به فضای مورد نظر در ابعاد و سایزهای متنوع تولید می‌شود. مثلا برای فضاهای بزرگی مانند رستوران، هتل، کافه، سوله‌های صنعتی و آزمایشگاه‌ها که نیاز به هوادهی بالاتری دارند از ابعاد بزرگ کانال استفاده می‌شود تا تهویه مطبوع به بهترین شکل صورت گیرد.

همین‌طور مسیر کانال همیشه صاف و مستقیم نیست بلکه با توجه به طراحی از زانویی برای تغییر جهت آن بهره می‌گیرند تا به خروجی دلخواه برسند.

انواع کانال از لحاظ ظاهری و جنس


کانال‌ها از نظر ظاهر، در دو نوع گرد و چهارگوش تولید می‌شوند. کارایی کانال گرد از کانال چهارگوش بیشتر است، به یقین در آینده‌ای نه چندان دور شاهد جایگزینی این مدل نسبت به نوع چهارگوش آن خواهیم بود. اگر بخواهید دلیل بازدهی بیشتر کانال گرد را بدانید باید بگوییم مزیت‌هایی همچون سرعت بالا در انتقال هوا، کاهش صدا، حجم کم آن موجب محبوبیتش شده است. البته که در کنار این مزایا هزینه راه‌اندازی و نگه‌داری آن بیشتر از مدل چهارگوش است.

ذکر این نکته ضروریست که کانال چهارگوش هم به نوبه خودش مزیت‌هایی دارد. از جمله قیمت پایین‌تر و نصب سریع‌تر از مزایای آن است.

برای تولید کانال از جنس‌های مختلف با ضخامت متنوع بهره می‌برند. جنس گالوانیزه، فلکسیبل، پلاستیکی و پارچه‌ای بیشترین استفاده را در کانال‌سازی دارند.

 کانال گرد و کانال چهارگوش

کانال گرد و گانال چهارگوش در سیستم تهویه مطبوع کاربرد فراوان دارند و از ورق گالوانیزه یا آلومینیوم براساس نوع کاربری فضا، ساخته و در مراحل میانی پس از اجرای سفت‌کاری بنا در مکان‌های مورد نظر قرار می‌گیرند.

مزایا و معایب کانال گرد

از لحاظ شکل هندسی و ظاهری، کانال گرد دارای بازدهی بیشتری نسبت به کانال چهارگوش است اما مشکل اجرای آن کمبود و یا نبود فضای کافی و مناسب در بسیاری از ساختمان‌ها و همچنین مشکلات اجرایی و انشعابات آن می‌باشد و بیشتر در سوله‌های ورزشی و اماکن صنعتی مانند کارخانجات استفاده می‌شود.

وزن و حجم آن‌ها کم است و ظاهری زیبا و مستحکم دارند. سرعت بیشتری در انتقال هوا دارند و در ساخت آنها از بست و آویز کم‌تری استفاده می‌شود و همین‌طور قابلیت از پیش ساختن کانال گرد جهت انبار کردن و افزایش سرعت تحویل به مشتری وجود دارد.

کانال هوای گرد سرعت اجرای پایین‌تری نسبت به کانال چهارگوش دارد و تعمیرات آن‌ها سخت‌تر است.

مزایا و معایب کانال چهارگوش

عدم نیاز به تجهیزات گران، طراحی آسان، قیمت پایین و سرعت اجرای بالا از جمله مزایای کانال چهارگوش است.

از معایب این کانال می‌توان به اشغال فضای زیاد، وزن و حجم بالا، تجمع گرد و غبار به دلیل عدم اتحاد جبهه هوا در داخل آن و تولید صدای زیاد در هنگام بهره‌برداری اشاره کرد.

اما هر دو کانال گرد و چهارگوش پرطرفدار و در دسترس هستند و تهیه آن‌ها آسان است، سرعت نصب آنها بالاست و یک نصاب حرفه‌ای و کاربلد می‌تواند به‌راحتی و بدون دردسر آن را انجام دهد، قیمت بالایی ندارند و یکی از دلایل پرطرفدار بودن آن‌ها نیز به دلیل همین قیمت پایین است چرا که در کل پروژه موحب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌گردند.

مراحل کانال‌کشی

در این بخش از مقاله به اختصار مراحل کانال‌کشی را بیان می‌کنیم.

طراحی کانال کولر:

براساس معماری ساختمان، کانال‌کش باید طراحی را انجام دهد و محل نصب را بررسی کند. زیرا در صورت نامتناسب بودن دریچه کولر و عدم هماهنگی آن، تهویه مناسبی صورت نمی‌گیرد.

تهیه متریال و مواد مصرفی:

کانال‌کش با توجه به براورد میزان مواد مصرفی، حال بایستی متریال را تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهد. توصیه می‌شود حتما از ورق مرغوب

برای تولید کانال استفاده شود چرا که ورق‌های نامرغوب به مرور سوراخ می‌شوند.

عایق‌بندی کانال کولر:

برای بازدهی بیشتر، تمامی کانا‌ل‌ها باید عایق‌بندی شوند. در صورت عدم عایق‌بندی در اتصال‌ها، زانویی و محل نصب دریچه‌ها مسلما باد کولر کم خواهد شد.

معماری ساختمان از جمله نکاتی است که در زمان کانال‌کشی حائز اهمیت می‌باشد. انتخاب مکان و زاویه مناسب برای نصب دریچه، باعث می‌گردد تا هوا در مکان مورد نظر گردش متعادل داشته و از سرد شدن فضا جلوگیری به عمل آید. به همین دلیل، طراح کانال کولر باید ابتدا نقشه ساختمان را بررسی کرده و با توجه به آن وارد عمل شود. 

کانال‌کشی اصول مهمی دارد که اگر مورد توجه قرار نگیرند، دچار مشکل می‌شوید. همین مشکلات بعضا شما را ملزم به تخریب و ساخت و ساز مجدد می‌نماید. کانال کولر وظیفه انتقال هوا به داخل ساختمان را دارد. از همین رو استفاده از ورقه‌های با جنس مناسب بشدت مهم است. ورقه‌ی بی‌کیفیت  ممکن است به مرور زمان سوراخ گشته و همین امر موجب می‌گردد تا انتقال هوا به خوبی صورت نگیرد و فضای ساختمان خنک نشود. همین‌طور موجب روشن ماندن طولانی مدت کولر هم می‌شود . پس باید قبل از کانال‌کشی جنس ورقه مناسب را برگزینید. ورقه‌های گالوانیزه بهترین گزینه برای این امر هستند که در ضخامت‌های مختلف عرضه می‌شوند که بهتر است از ورقه‌های با ضخامت بالا استفاده کنید.

از دیگر نکات مهم و استانداردهای کانال‌کشی عایق‌کاری است.اگر عایق‌کاری در محل نصب اتصالات و دریچه‌ها صورت نگیرد، هوای خنک از کانال خارج شده و در نتیجه فضای ساختمان خنک نمی‌شود. حالا تصور کنید موتور کولر دچار ایراد شده و با تعمیر آن مشکل رفع نشده است و نیازمند بازديد کانال شده‌اید که بشدت کار دشواری است و نیازمند تخریب بعضی نقاط ساختمان می‌باشد. به همین خاطر باید در هنگام نصب باید به تمام استانداردها دقت کرد.

همه کولرهای آبی دارای فشار و سرعت بادمخصوص به خود هستند. باید قبل از خرید کولر به متراژ ساختمان دقت کنید. هر چه فضا بزرگ‌تر باشد، کولر انتخابی شما نیز باید سرعت باد بیشتری داشته باشد و کانال‌کشی هم باید  بر اساس سرعت باد انجام پذیرد.

نکته مهم اینست که کانال‌کشی باید یکبار برای همیشه و بدرستی انجام شود تا بعدا دچار هزینه گزاف و دردسر نشوید. انتخاب متریال مناسب و سپردن کار به متخصصان این حوزه قطعا شما را از دردسرهای بعدی مصون می‌دارد.

هزینه کانال‌کشی چقدر است؟


معمولا هزینه کانال‌کشی براساس متراژ آن و بر حسب متر مربع محاسبه می‌شود. نصاب از محل مورد نظر بازدید کرده تا بتواند تخمینی از حدود قیمت به شما بگوید. اصولا کانال‌کشی‌های با متراژ کمتر از 400 متر مربع حتما با بازدید براورد قیمت می‌شوند. و همین‌طور خرده کاری‌ها قیمت متنوع‌تری دارند.همچنین نوع کانال‌کشی، گرد یا چهارگوش بودن آن و اینکه از خرطومی استفاده شود یا خیر هم در قیمت‌گذاری موثر است. همچنین دستمزد فرد متخصص بانضمام مبلغ ایاب وذهاب واحتمال هزینه‌های سربار خرده‌کاری هم باید براورد شود.

شرکت آذین تهویه پارسیان مفتخر به ارایه خدمات طراحی و نصب کانال گرد و چهارگوش با کیفیت و سرعت بالا می‌باشد. داشتن تعهد کاری و تجربیات فراوان این شرکت در حوزه کانال‌سازی مهم‌ترین فاکتوری است که باعث اعتماد هر چه بیشتر مشتریان و همکاران عزیز به مجموعه آذین تهویه شده است.