هود صنعتی و انواع آن

از پرکاربردترین تجهیزات تهویه مطبوع در آشپزخانه‌ رستوران‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و کافی‌شاپ‌ها هودهای صنعتی هستند که به جهت جمع‌آوری حرارت، بو، بخار و دود و چربی از آن بهره می‎‌گیرند. استفاده از هودهای صنعتی زمانی که آشپزخانه رستوران در زیرزمین یا طبقات پایین ساختمان است بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد تا بوی غذا و دود ناشی از آن برای طبقات بالا یا سالن غذاخوری خود رستوران مزاحمت ایجاد نکند.

هودهای صنعتی در حجم‌های مختلف به صورت یک طرف شیب، سه طرف شیب، چهار طرف شیب یا مکعبی شکل ساخته می‌شوند.

هود صنعتی از لحاظ قرارگیری و نصب به دو گروه دیواری و مرکزی تقسیم می‌شود. نوع دیواری هود صنعتی با میخ و پیچ محکم می‌گردد ولی هود مرکزی بوسیله دستک نگه‌داری می‌شود.

در محیط‌های خشک و با رطوبت پایین از آلومینیوم برای تولید هود  استفاده می‌کنند و در محیط‌های مرطوب بدلیل جلوگیری از زنگ‌زدگی و دوام بالا از استیل 304 نسوز استفاده می‌گردد. ضخامت ورق‌های استیل جهت تولید هود از 6/0 تا یک میلی‌متر متغیر است. هرچه ضخامت هود بالاتر باشد نیاز به پشتیبانی محکم‌تری دارد. همچنین هودهای صنعتی با توجه به محیطی که مورد استفاده قرار می‌گیرند ابعاد مختلفی دارند.

هودها به شکل تک‌جداره، دوجداره یا چندجداره ساخته می‌شوند. بهترین نوع آن هودهای دوجداره یا چندجداره است.

در ارتفاع حداقل دو متر از کف هود را نصب می‌کنند و به طور استاندارد ارتفاع خود آن 50 سانت است یعنی حداقل ارتفاع یک آشپزخانه صنعتی باید 5/2 متر باشد.

از اجزای جانبی هودها فیلتر، کانال و چراغ می‌توان نام برد. فیلتر متحرک هودهای صنعتی، چربی‌های بوجود آمده در آشپزخانه را پیش از رسیدن به اگزاست فن(سانتریفیوژ) جدا کرده و مانع آسیب به آن می‌شود. براحتی قابل جدا شدن و شستشو هستند. همه هودهای دیواری و مرکزی بوسیله کانال به اگزاست فن متصل می‌گردند. برای روشنایی داخل هود از چراغ تونلی مقاوم در برابر رطوبت و گرمای بالا استفاده می‌شود.

ماشین‌آلات و متریال مورد استفاده در ساخت هودهای صنعتی بر کیفیت و کارایی محصول نهایی بسیار حایز اهمیت است که شرکت آذین تهویه پارسیان مفتخر به تولید با استفاده از بهترین تجهیزات است.

کلاهک پره‌ای

کلاهک پره‌ای وظیفه انتقال هوای تازه از پشت بام و تخلیه هوای نامطبوع را برعهده دارد. از ورق روغنی و گالوانیزه و با ضخامت‌های مختلف ساخته می‌شود. ساختار آن طوری است که از نفوذ آب جلوگیری می‌کند.

کلاهک پره‌ای را بیشتر به صورت گونیا و چهارگوش می‌سازند ولی در مواردی که محل قرارگیری کلاهک قناس باشد از الگو و زوایای چهارضلعی بهره‌‌گیری می‌شود.