برشکاری و خمکاری ورق

یکی از فرایندهای شکل‌دهی به فلزات برشکاری و خمکاری است که در صنایع مختلف نظیر کشتی‌سازی، دامداری، ساختمان‌سازی و ساخت باکس فلزی بسیار پرکاربرد است.

برشکاری عملیات جداسازی ورق‌های فلزی است و خمکاری عملی مکانیکی که با فشار باعث ایجاد خم و زاویه در ورق فلز می‌گردد. به همین منظور روش‌های متفاوتی به کار گرفته می‌شودکه از نظر صرفه اقتصادی، هزینه، تلرانس برش و امکانات دیگر با یکدیگر متفاوتند.

برش با سنبه و ماتریس، برش با گیوتین، برش با واترجت، تخلیه الکتریکی، آلتراسونیک، برش هواگاز، برش پلاسما، برش با شعله، برش لیزری و فرزکاری از انواع روش‌های برشکاری هستند.

خمکاری باعث ایجاد فشار و کشش در فلز می‌شود و بعضا ضخامت ورق کمی تغییر می‌کند ولی در اکثر موارد ضخامت ثابت می‌ماند. خمکاری معمولا با دستگاهی به نام پرس برک انجام می‌شود که در ابعاد و سایزهای متنوعی بین 20 تا 200 تن در بازار موجود است.

آشنایی با برخی خدمات برشکاری و خمکاری آذین تهویه پارسیان

فرزکاری :

قدیمی‌ترین روش برشکاری است که با ماشین فرز انجام می‌شود و به صورت دستی و اتوماتیک قابل کنترل است.

برش لیزر :

از جدیدترین روش‌ها برشکاری با لیزر است که برای ضخامت‌های 10 الی 25 میلی‌متر صورت می‌گیرد. بدون نیاز به اپراتور و براحتی انجام می‌شود.

برش هوا گاز :

برای برش محصولات فولادی از روش هواگاز استفاده می‌گردد. ایجاد لبه‌های صاف و تمیزکه موجب تولید محصول نهایی با کیفیت می‌شود از جمله مزایای این روش است. از روش هواگاز برای ورق‌های با ضخامت 10 الی 2000 میلی‌متر و در موارد خاص برای ضخامت 6 الی 300 میلی‌متر بهره می‌گیرند.

برش پلاسما :

برای برش ورق‌هایی با ضخامت 1 تا 30 میلی‌متر و در موارد خاص 0/5 تا 160 میلی متر از برش پلاسما استفاده می‌کنند. این روش به دلیل تنوع زیاد قیمت و روش انجام بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین نسبت به برش هواگاز سرعت بالاتری دارد.

برش واتر جت :

همانطور که از نام این روش پیداست از فشار آب شدید جهت برش ورق استفاده می‌شود. در این روش ضخامت ورق و نوع فلز محدودیتی ندارد و کیفیت لبه‌‌ها از برش لیزر هم بالاتر است.