تهویه چیست؟

تهویه یعنی عملیاتی روی هوا صورت گیرد تا شرایط هوای محل مورد نظر را برای زیستن و کار کردن راحت و بهداشتی کند و به حد مطلوب برساند. تهویه مطبوع، هوای تازه تامین شده را بعد از فیلتراسیون، تنظیم رطوبت و دما در محیط با جهت و سرعت دلخواه توزیع می‌کند.

آشنایی با دریچه گرد و چهارگوش

یکی از اجزای پرکاربرد در صنعت تأسیسات و تهویه دریچه‌ها می‌باشند و در یک تعریف کلی می‌توان گفت که کانال‌ها زمانیکه در امتداد مسیرخود به انتهای انشعابات و دهانه‌ها می‌رسند به دریچه‌های گرد یا چهارگوش نیازدارند. این دریچه‌‌ها با توجه به نوع سیستم تهویه ومکان استفاده آن‌ها به انواع دیواری، سقفی، مشبک و خطی تقسیم‌بندی می‌شوند. دریچه‌های گرد در تمام انواع برجسته و تخت از یک فریم گرد در اطراف و لایه‌های مدور در داخل تشکیل شده‌اند ولی در شکل ظاهری تفاوت دارند و مشخصات فنی آن‌ها بنابر مکان مورد استفاده و شرایط کاربرد به گروه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شود. این دریچه‌ها به دلیل داشتن خروجی مدور، هوا را در تمامی محیط انتشار می‌دهند و با استفاده از دمپرهای مخصوص در پشت آن‌ها میزان دبی دلخواه هوا کنترل می‌گردد. کانال‌های چهارگوش یا مستطیلی شکل به عنوان جایگزینی برای کانال‌های دایره‌ای شکل که به سبب اجرای سخت و مشکلات ناشی از آنها در حین کار بوجود می‌آیند، به کار گرفته می‌شوند. دریجه‌های چهارگوش پرکاربردترین دریچه‌ها جهت رفت و برگشت هوا هستند و در ادارات و رستوران‌ها ، سالن‌ها و مصارف خانگی به‌کار می‌روند. دریچه‌های گرد و چهارگوش هم بصورت مستقل در دهانه‌های انشعاب کانال هوا نصب می‌شوند و در ورود و خروج هوا در سیستم برگشت نقش مهمی ایفا می‌کنند و هم به صورت ترکیبی در انجام این عملکرد به‌کار گرفته می‌شوند. شرکت آذین تهویه پارسیان با به‌کارگیری تجهیزات پیشرفته و پرسنل مجرب و متعهد در جهت رفع نیازهای مشتریان، در کوتاه‌ترین زمان ممکن خدمات ساخت و نصب انواع دریچه را با بالاترین کیفیت انجام می‌دهد.

انواع دریچه کانال

دریچه هوا برای تنظیم فشار یا انسداد هوای خروجی یا ورودی دهانه انشعاب هوا در کانال‌های هوا به کار می‌رود. به طور کلی دریچه‌ها با چند نوع متریال ساخته می شوند:

  • دریچه هوا فلزی از جنس آهنی و آلومینیوم

  • دریچه هوا پلاستیکی

  • دریچه هوا چوبی

 

آشنایی با انواع دریچه کانال فلزی

دریچه هوا آلومینیومی

دریچه هوای آلومینیومی از انواع مختلف دریچه هوا در صنعت تهویه مطبوع است که کاربرد فراوانی دارد.

دریچه هوای آلومینیومی دارای پره، فریم و دمپر از جنس آلومینیوم می باشد.

از جمله دریچه‌های هوای آلومینیومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریچه هوای آلومینیومی مشبک

این مدل دارای ساختاری شبکه‌ای و به اصطلاح لانه زنبوری می‌باشد.

زاویه شبکه‌های دریچه مشبک معمولاً به صورت صفر درجه و به صورت رو به رو زن مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی قابلیت تنظیم در دو یا چند جهت را دارند.

دریچه هوای مشبک را هم بر روی سقف و هم روی دیوار و حتی به صورت تایلی در سقف کاذب تعبیه می‌کنند.

  • دریچه هوای آلومینیومی پره z

به نوعی به منظور تبادل هوایی و دمایی دو محیط یا پوشش حفاظتی به صورت دکوراتیو مورد استفاده است‌. از این نوع دریچه برای سیستم برگشت هوا یا اگزاست در سیستم‌های مکش هوا بهره‌گیری می‌شود.

  • دریچه هوای آلومینیومی قوس‌دار

    در برخی موارد با توجه به نوع معماری و طراحی داخلی محیط، نیاز به دریچه قوس‌دار و دکوراتیو موضوعی الزامیست.

    دریچه هوای قوس‌دار معمولاً در طول خود به صورت قوسی طراحی می‌گردد ولی در صورت نیاز، دریچه را می‌توان به صورت عرضی نیز قوس‌دار تولید کرد.

  • دریچه هوای آلومینیومی تایلی

دریچه هوای تایلی به طور کلی می‌تواند شامل انواع دریچه هوا باشد.

 

از جمله دریچه هایی که می توان از آن ها به صورت تایلی استفاده کرد عبارتند از:

  • دریچه هوای یک، دو، سه و چهار طرفه تایلی

  • دریچه هوای مشبک یک، دو، سه و چهار طرفه تایلی

  • دریچه هوای چهارگوش و گرد ترکیبی به صورت تایلی

 

  • دریچه هوای آلومینیومی گرد

دریچه هوای گرد به تنهایی دارای شاخه‌های متنوعی می باشد که دریچه هوای گرد تخت و دریچه هوای گرد بلندگویی، از متعارف‌ترین و قدیمی‌ترین انواع آن هستند.

بیشترین کاربرد این نوع دریچه هوا در مکان‌هایی با ارتفاع کم و یا محل‌هایی که نیاز به نزول هوا به صورت مستقیم نمی‌باشد، است.

دریچه گرد بلندگویی هم برای سیستم‌های رفت و برگشت هوا استفاده می‌کنند.

 

  • دریچه هوای گرد مشبک

از جمله انواع دیگر دریچه هوای فلزی آلومینیومی، دریچه گرد مشبک است که برای ورود و خروج هوا از مقاطع گرد انشعاب هوا به کار گرفته می‌شود. غالبا برای مواردی که ارتفاع محل دمش هوا از سطح زمین بالا باشد کاربرد دارد.

  • دریچه هوای آلومینیومی خورشیدی

دریچه هوای خورشیدی برای هوارسانی به اتاق‌های کلینروم تولید و به کار برده می‌شود. این نوع دریچه باعث تعدیل هوای خروجی به اتاق‌های تمیز، در مدار دایره‌ای شکل با قالب‌های متعدد می‌گردد.

 

دریچه هوای آهنی

دریچه هوای آهنی از ورق روغنی با ضخامت نیم میلی‌متر با پوشش رنگ کوره‌ای ساخته و تولید می‌شود.