کانکتور و ویژگی‌های آن

لرزه‌گیر یا کانکتور تاثیر زیادی در تاسیساتی همچون تهویه هوا و کانال‌سازی دارد. از کانکتور برزنتی در کانال‌کشی کانال‌های فلکسیبل، برای اتصال پلنیوم باکس به دستگاه‌های هواساز، اگزاست فن، داکت اسپلیت و سانتریفیوژ بهره می‌گیرند.

در واقع این رابط برزنتی منعطف است و جهت جلوگیری از انتقال ارتعاش و لرزش به کانال هوا استفاده می‌شود بطوریکه از یک سمت به وسیله تسمه ورقی به دهانه دستگاه و از طرف دیگر به دهانه لاین اصلی کانال هوا مرتبط می‌گردد. با این کار از ارتباط فیزیکی بین کانال هوا و دستگاه جلوگیری می‌شود و بدین ترتیب لرز و صدا را در ساختار خود دفع می‌کند. لرزه‌گیر برزنتی قابل استفاده در مقاطع گرد، چهارگوش و حتی بیضی است.

کانکتورها به طور معمول از ورق نمره 40 و 45 ، در سایزهای 15، 18، 20، 24، 25، 30، 35، 40 و 45 تولید می‌‌‌گردند. متریال به کار رفته در بین دو ورق گالوانیزه به شیوه سیستم قفل چندگانه به هم متصل می‌شوند و قابل جدا شدن نیستند.

در گذشته طریقه‌ی استفاده از کانکتور بدین شکل بوده است که مجری بر اساس محیط دهانه‌ی دمنده و همچنین فاصله‌ی دمنده تا کانال هوا، کانکتور برزنتی را از توپ جدا کرده و در محل مورد نظر نصب می‌کرد. اما امروزه با ساخت دستگاه‌های تمام اتوماتیک لرزه‌گیر برزنتی، این کار به طور ماشینی و در مدت زمان کوتاهی انجام‌پذیر می‌باشد.

هوابندی از ضروریات مهم نصب کانکتور است که حتما باید رعایت شود.

نکته اساسی دیگر این است که فاصله دستگاه دمنده با مکنده نباید از حد معمول بیشتر شود، چون موجب افت و جمع‌شدگی برزنت می‌شود.

همچنین اختلاف ارتفاع دهانه دستگاه و کانال نیز نباید از حالت استاندارد بیشتر شود، زیرا باعث از بین رفتن حالت ایستایی برزنت شده که در نهایت باعث انسداد مسیر هوا می‌شود.